onsdag 6 juni 2012

Dagens vita I

För ett antal år sedan planterade jag en Wisteria, dvs blåregn fast vitt. Vitregn, det kan man ju inte säga och ett vitt blåregn låter ju inte heller klokt. Problemet är att det hittills bara är grönt. Det är oerhört frodigt trots en mager växtplats i full sol. Är det någon som vet om det ska 100 år innan en Wisteria behagar blomma?

Annars blommar och knoppas det för fullt. Dagens vita kavalkad:

Finlands vita ros som ros, inte orden ur presidentens hand. Fast jag får hellre en ros än en orden.

Känner du doften?

Knappt utslagen ännu, min enda stora clematis. Vit, förstås.

Prästkragen är ännu jungfrulig, den också.

Min favoritmarktäckare, en saxifrageart från svärföräldrarnas trädgård.

Dess lilla fräkninga anlete är bedårande.

De ljust, ljust rosa aklejorna har mörkblåa kamrater och väljer själv var de vill stå.

Den odlade myskmadran som till min besvikelse inte doftar alls. Envis är den också, växer som bara den där jag inte vill och knappast alls där jag vill....

Klätterhortensian vill väldigt mycket och måste hållas efter med sekatören.

Benvedens små blommor är ganska oansenliga men de röda hjärtan som kommer i höst desto mera dekorativa.

Fjällbruden är också en Saxifragae men pampigare än den förra.

Visst skulle det vara en röd en med också! De röda pionerna har börjat slå ut men jag väntar på de vita! Denna skönhet hade lagt sig bekvämt tillrätta på en kudde av daggkåpa.
 Hoppas alla har en skön och bekväm nationaldag!

8 kommentarer:

  1. Vita ljuva, är de alla utom pionen förstås..
    Ljuvlig klematis, jag har aldrig sett en sådan tidigare. Klätterhortensian är en efterlängtad sak här hos mig och jag var faktiskt till Hilmas övergivna förvildade trädgård och knäckte en kvist från väggen. Nu har jag skurit den i många bitar och lagt i kruka för att den skall få rötter...hoppeligen så kan jag plantera dem till hösten
    Hoppas att du också får en skön och bra nationaldag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt odla storblommig clematis förut och inte haft någon framgång medan de sibiriska alltid varit snälla och blomvilliga. Håll tummarna att denna vita klarar sig! Lappen med sortnamnet är försvunnen så jag har ingen aning om hur jag ska tilltala den...

      Radera
  2. I gamla böcker sägs alltid att myskmadran ska dofta. Jag sådde en gång, men inte en endaste kom upp!
    Margaretha
    som tackar för
    att du inte
    bloggade blå-gult!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog trodde jag att den skulle dofta men inte denna, inte!
      Nä, jag har inte kommit på hur man firar nationaldag....

      Radera
  3. Den vita wisterian växer vilt här under sen vår. DEN är så vacker, och den doftar såååå gott!
    Jag älskar den. Här växer den som träd, ett ganska stort sådant.
    Hoppas att din vita kommer att ta sig!
    Gillar ju hortensior, så jag gillar att din tycker om att klättra, öven om jag förstår att du måste jaga den med sekatören...
    Du har så mkt fint i din trädgård!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har letat på nätet och där lärt mig nu, långt om länge att Wisterian ska beskäras MYCKET hårt för blomma så nu misshandlar jag den allt vad jag orkar! Återkommer med rapport nästa år...

      Radera
  4. Vilka härliga vita blommor och fina bilder! Nu måste jag omedelbart gå ut och se om min benved har några blommor. Dem har jag aldrig lagt märke till, men däremot de fina ceris och orange hjärtana på hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, benvedens blommor är små och i början vitgröna så man ser dem inte så lätt. Men om man tittar nära är de finurliga och fina!

      Radera