fredag 22 juni 2012

Midsommarfredagstema: Sill med tillbehör.

Vi är nog fler än ByFånen som ägnar oss åt sill med tillbehör på midsommarafton. Å andra sidan gör vi det ganska ofta året runt, faktiskt. Tillbehöret till midsommar som inte finns hela året är egentligen bara jordgubbarna och att potatisen är sommarvarianten. Färsk sallad, gräddfil och gräslök fås hela året. Våra egna potatis har inte riktigt hunnit bli färdiga men nästan:

Det brukar inte vara lönt att gräva förrän blommorna börjat vissna.

Maken vill helst ha matjessill, själv gillar jag redig saltsill. Vi kommer att ha gäster som nog inte heller klarar riktig saltsill så det blir matjes, en långlagrad sort jag köper i god tid av fiskbilen från Göteborg. Den smälter i munnen, mmm....




Till sillen dricker vi Da Vinci från Kiviks Musteri. Snaps förekommer icke här och knappast ens öl.
Jordgubbarna ska vara nyplockade från en speciell odlare i Höör, vi har sett till att det funkar med leveransen.

Redan etiketten är njutbar med Leonardos teckning av Ledas huvud


Vi firar en födelsedag i familjen till midsommar också av praktiska skäl - den infaller egentligen en vecka senare -  så en tårta ska det bli, en jordgubbstårta, förstås. Bakad på torsdagskvällen, fixas idag på förmiddagen med mosade bär, vaniljkräm och grädde.
Väderutsikterna är ju regniga i vår södra del av landet så de dekorativa tillbehören får vi avnjuta genom fönstret, ser det ut som. Men allt det här har vi just utanför uterummets glasväggar.

Pionerna är strax som allra finast och flest.


Första agapanthusknoppen bekänner färg.

Minst sagt GRÖNT är det nu.

Nu återstår bara att tillönska er alla i cyberrymden en trevlig Midsommar!

14 kommentarer:

  1. Åh, nyplockade, närodlade jordgubbar! Har man det, så blir det väl midsommar helt automatiskt.

    Och vilka fina blommor! Den där agapanthusen var intressant. Liknar en oidentifierad blomma på min tomt. Måste kolla om det kan vara samma.

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!
      Jo, nog blir det midsommar utan att man anstränger sig, precis som det blir jul även om man inte har allt man "ska ha".
      Agapanthus kan man bara odla i kruka på våra breddgrader så är det mågot som finns i en rabatt är det inte en sådan. Bilden är på en knappt sprucken knopp, det blir en stor blå boll sedan.

      Radera
  2. Ljuvliga bilder Olgakatt!
    Agapanthusen! Wow!
    Mitt fredagsbidrag kommer mot midnatt till....jag vill ha mina särskilda tillbehör förevigade först...och de är inte inom räckhåll just nu.
    ha det mycket mycket bra i er sköna omgivning!
    Glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det krävs inte så mycket tillbehör när sommaren är så ljuvlig!

      Radera
  3. Kul att höra hur man "ska" fira midsommar. Jag var vuxen innan jag fattade att det vissa maträtter hörde till midsommar. Inte för att vi inte firade saker och ting - vi firade nog diverse saker mest varje dag, vackert väder, en blomma som slagit ut, goda nyheter, att vi tyckte om varandra - fast aldrig animaliskt eller med alkohol.
    Margaretha
    som ska försöka
    komma ihåg att
    från köksfönstret
    se om doftpionerna
    börjar slå ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte firat midsommar innan jag började göra det med kompisar i tonåren. Och då var mest med picknick och dans, inte sill, inte. Och definitivt inte sprit.
      Att det sen har blivit en tradition att fira med makens bror och hans fru är för att vi är så glada för varandra och deras enda barn blev litet vårt barn också. Trist nog bor han nu för långt iväg för att vi ska ses tillräckligt ofta.

      Radera
  4. GLAD Midsommar!!!!
    Själv ska jag om ca 10 minuter gå till mats jobb och ha min telefonintervju där. Lugnare än här hemma på morgonen. ;-)
    KRAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett att det kändes bra och att det blir kostymintervju sen. Så jag släpper inte tumtaget....
      Hoppas ni kom iväg till Battery Park och kunde hoppa grodor!

      Radera
  5. ÖNSKAR dig en toppendag idag!!
    Saltsill är gott, det tycker jag också.
    Du har en sådan fin trädgård!
    Jordgubbar, mums, mums...
    UNDERBART!!
    Kollar ju ivrigt min väderappar idag och ser att i Ljungby är det mulet och regn...
    HOPPAS att ni slipper regnet.
    GLAD MIDSOMMAR!!

    SvaraRadera
  6. Nu har jag skivat och fryst de överblivna jordgubbarna - de kan hamna i en tårta en annan dag när jordgubbssäsongen är över. Ingen förlängning här med importerade dylika, inte.

    Nu på kvällen upphörde regnet men det var så dags. Men vi har haft skönt ändå.

    SvaraRadera
  7. Du har en så vacker trädgård! Jag hoppas att jag får lika vackra och många pioner en vacker dag. Tröstar mig med att salladen och lagern trivs : )

    SvaraRadera
  8. Tack! Jag njuter trots allt ogräs, det ska ju också ha nånstans att leva.....

    SvaraRadera
  9. Hoppas midsommaren blev så härlig som det lät. Och så sant; midsommarens ingredienser kan man ju få tag på nästan alltid. T.o.m jordgubbar säljs i affärerna här nästan året om, men det är så klart först nu de ska köpas och verkligen njutas.
    I många år hade jag förresten en inramad version av den teckningen av Leda. Köpte den när jag var på Da Vinci-utställning med gymnasiet när jag gick första året där, och sedan följde den med mig igenom alla studieåren, inklusive universitetet. Nu hänger den hemma hos pappa, som så mycket annat. Väcker minnen hursomhelst. ;-)

    SvaraRadera
  10. Trots ett stilla regn som började vid lunchtid hade vi det trevligt och alla blev mätta och nöjda. Sen dess har ju vädret bara blivit sämre och idag är det rena höststormen....
    Jag har också Ledas huvud nånstans i gömmorna. Jag köpte min bild i England på 70-talet när jag såg en utställning av drottning Elisabeths samling av Da Vinci-teckningar.

    SvaraRadera