fredag 29 juni 2012

Sommarfredagstema: Bakom knuten

ByFånens sista tema är bakom knuten.
I min föreställningsvärld bildar den förste juli ett hörn, en knut, på året. Då har de första sex månaderna gått och vi börjar på de andra sex. Försommaren går in i högsommar (inte för att det märks just idag, kanske). Och just den förste juli står bakom knuten.

Där står f ö också Knut och knyter en knut påstår bloggvännen På livets trassliga bastmatta som utan att vilja vara fredagstemabloggare inte kunde låta bli att spåna om knutar i dag.

Bakom den här knuten ligger(?) en kollega med flinka fingrar. Tjärdoften är fortfarande förnimbar efter 30 år!


Bakom knuten rent bokstavligt i min trädgård är det rena djungeln  och jag får snart ta en vända med sekatör och häcksax. Brudspirean behöver ansas och ormbunkarna når mig till axeln.
Själva knuten vaktas av Susanne Demånes hondjävul som hos mig fått namnet Katla.


När man kommit bakom knuten får man i detta väder bestämma sig för om det är värt att bli så blöt som man blir av att passera.


Varning för kraftig åska har utgått men ännu hörs inget muller. När det uppenbarar sig avbryter jag kontakten med cyberrymden tills det åter råder elektrisk frihet i luften.
Förhoppningsvis blir det åter vackert väder inom kort.
Sommarens fredagsbloggare är listade till höger! Nu tackar vi ByFånen för junis teman - de har varit kluriga och roliga!

6 kommentarer:

  1. Åh, sådana där knutar (eller knopar?) skulle jag verkligen kunna göra. Lite makramé-känsla, kan jag tänka mig.

    Och växtligheterna bakom knuten är verkligen frodiga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knop är väl den rätta benämningen på knuten;)
      Ja, beskärninsverktygen får komma fram snart.

      Radera
  2. Regnet har väl i alla gjort att växtligheten är så enorm som det ser ut på bilderna. Roligt med din knut som du kan gå och sniffa på då och då och känna doften av tjära som verkligen är sommarens doft par préférence.

    Haha, det är nog bättre att säga "bakom knuten ligger" än "bakom knuten står". Det förstnämnda är mindre konkret, tycker jag. Intressant spörsmål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog har regnet skyndat på växtlighetens grönska, alltid, trots att det inte varit särskilt varmt. I går upptäckte jag dessutom plötsligt att ett par vitlökssorter börjat gå i blom nån månad för tidigt. Det blev till att sno sig att skörda innan regnet var över oss.

      Radera
  3. Cool Knoop :)
    å missa nu inte.,,,,,,

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för inbjudan! Dock litet för långt iväg just nu.Får njuta av fina bilder istället.

      Radera