tisdag 21 juli 2009

Mysterium!



För något år sedan fick jag se en pelargon som jag bara måste ha - Voodo, heter den. Det är en sk unikpelargon. Så tidigt i våras beställde jag två sticklingar från Rockdala. Båda har växt till sig fint och blommar nu. MEN dom har olika färg! Den ena ser ut som jag väntade mig, klarröd med mörka strimmor i mitten; den andra har samma form men är mera lilaröd. På Rockdala kan man alltid få svar på frågor och jag skickade bilderna på mejl dit. Dom ber om ursäkt för misstaget! Den lilaröda är en Mystery, inte Voodo.
Så var det mysteriet löst! Och nu tycker jag nog mer om den lilaröda......
Nu har jag gått över alla mina pottor och plantor och börjat ge mannen instruktioner om vattning och passning. I övermorgon bär det av till norska fjällen i Nordtröndelag för en ridtur.

Jag har vaktat katter och hästar på en gård i ett par veckor medan gårdsfolket varit på husvagnssemester - mest i hällregn - men dom är tillbaka hemma nu. Jag vet tre katter som blev lyckliga - mina matningsbesök två gånger om dan var inte tillräckligt för dom som var vana att bli kelade av två glada barn! Nu ser gårdsfolket till min häst medan jag är borta en dryg vecka. Jag har ca 120 mil att köra och bilen är nyservad. I många år åkte jag tåg till Storlien och blev hämtad där med bil för vidare färd in i Norge. Numera kör jag bil - ja, jag vet, det är inte klimatsmart - men jag passar på att se Sverige på vägen, ta det lugnt och övernatta på vandrarhem eller hos släkt och vänner. Jag kör litet olika vägar för att se ställen jag annars inte skulle komma till. Jag stannar och äter lunch och tar en fika när det dyker upp nåt som ser intressant ut. Inte McDonalds, jag lovar! Men isterband i Lammhult eller viltkalops i Grythyttan kan jag rekommendera. Eller kakorna på Klosterfiket i Vadstena.

Morgondagen kommer att ägnas åt packning. Eftersom jag kör bil blir det inte så komplicerat, man behöver inte tänka på vartenda gram som ska kånkas på. Efter allt regnande måste det väl bli fint väder på min tur, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar