torsdag 8 oktober 2009

Tanter på vift

Efter 5 dagar i The Big Apple börjat fötterna bli litet uttrampade, minst sagt. Men, oj, vad vi, kompis B och jag, har kul!
Vi har varit och sett Mamma Mia på Broadway och i går avnjöt vi Tosca på MetOpera. Till mamma Mia hade vi med oss Saltistjejen och till  Tosca hennes M, min nevö, allt efter intresse och önskemål. Karita  Mattila som Tosca var magnifik och avslutningsscenen där hon kastar sig ut från Castell St Angelo fick mig att häftigt dra efter andan. Inte begriper jag hur man gjort så att det ser ut som hon kastar sig ner när ljuset plötsligt slocknar och ridån hastigt går ned. Litet kul var att kompis B tyckte dom hade bra mikrofoner......
Nevön kunde förklara!

Under aktiviteterna ovan har vi fått sitta ner ett tag; annars har vi mest vandrat på Manhattans gator och på museerna. Whitney, MoMa, Metropolitan Muesum of Art och Guggenheim har fått besök. Vi har shoppat en del förstås, dels i museibutikerna men också i leksaksaffärer (B) och i Apple Store (gissa vem), skoaffärer och bokhandel.

En speciell upplevelse hade vi vid Ground Zero. En grupp funktionshindrade ungdomar och deras lärare spelade och sjöng på trottoaren. Dom bjöd in oss att sjunga med i We shall overcome - så det gjorde vi. Måååånga verser! Killarna hade övat länge och sufflerade oss skickligt. Vi blev flitigt avfotograferade av en entusiastisk publik och en man kom fram efteråt och kommenterade: "Great show!"

Men jag har ju glömt att berätta om entrén till USA - Immigration-kontrollen på JFK. Dom brukar då inte vara några charmknuttar i vanliga fall men nu hade dom nog varit på kurs! Killen som kontrollerade mig mig kommenterade mitt stora silverörhänge och undrade om jag var en "rock star". En något överårig i så fall. Men det har jag levt på hela veckan! Tänk vad litet det behövs för få en på skratthumör i flera dar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar