fredag 25 november 2011

Fredagstema:Advent

Karins sista tema för månaden är "Advent" - väldigt aktuellt!
Jag kan konstatera att min adventshelg blir ovanligt aktiv. Det betyder inte att jag hoppar över traditionen på söndag, inte alls.
Traditionen för söndagen sedan många år är att vistas på byns bibliotek som har öppet hus och bjuder på kaffe och pepparkakor. Där händer en massa saker under hela eftermiddagen. Ett antal lokala talanger visar och säljer alster med julanknytning, förstås. Det jag tycker är det viktigaste är att konstföreningen har ställt ut alla konstverken i medlemslotteriet som dras i början av december. Dessutom är vi några i styrelsen som säljer tombolalotter med juliga vinster ( som jag haft i uppdrag att inhandla så de är självfallet jättefina) samtidigt som vi försöker locka nya medlemmar. Hinner man, så går man en runda i byn och tittar på julskyltningen och handlar i stånden på torget och köper en korv av Lions. Museet med alla verktyg och historiska tillbakablickar på samhället har också aktiviteter.

Konstverken ska hängas och arrangeras idag; det tar sin rundliga tid.

Den här fina bocken med stomme för många omklädningar kommande år är högsta vinst i konstföreningens jultombola. Jag har gömt undan den i carporten tills på söndag och maken klagar att den biter honom i rumpan varje gång han går ur bilen. Tror att jag tar en lott i hans namn och håller tummen att han vinner! Då kan han bita tillbaka.

Likaså idag tar jag tag i ett annat uppdrag. Den 25 november är sedan 1991 FN:s internationella dag för avskaffandet av våld mot kvinnor. Jag förbereder mig för att sälja inträdesbiljetter till ett program i FN:s kampanj "16 dagar mot kvinnovåld" som Hässleholms Zontaklubb anordnar i morgon, den 26 november.

 
Kampanjen pågår i hela världen och vi vill dra vårt strå till stacken. Man kan visa sitt stöd även genom att underteckna uppropet "Say No to Violence".
Har du inte redan gjort det så gå in på länken och lägg till ditt namn!

När jag kom idag hade maken just öppnat sin post. Han drar sitt eget strå till samma stack genom sitt medlemskap i Män för Jämställdhet som också anordnar seminarier och möten, dock inte i Skåne, och har en knapp att bära och visa att man är en riktig man.



Jag tycker det är ett bra sätt att fira advent med att kämpa för kvinnofrid. Tänk att vi måste hålla på med det än idag när vi fick en kvinnofridslag redan på 1200-talet under Birger Jarl. Nog är det bittert!

Jodå, vi ska ta fram adventsstjärnor och elljusstakar också, var inte oroliga! Men baka till adventsfika får nån annan göra. Jag gissar att många av er andra fredagsbloggare gör det.

Det är dags att tacka Karin för hennes intressanta utmaningar under november och hon lämnar över stafetten till Annika i Reston, DC.

3 kommentarer:

  1. Den här fredagsbloggaren bakar åt andra, själva äter vi inte särskilt mycket kaffebröd alls. Bara någon gång.
    Du har mycket på gång som vanligt och jag har addat:) mitt namn. Givetvis.
    Uffe läste en intressant sak här om veckan, en utredning om att männen faktiskt också blir misshandlade i sina hem av sina fruar....synd nog tog jag inte vara på den. Bara en parentes i allmänhet.
    Hoppas att maken vinner bocken! Den är förövrigt väldigt fin!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Heder åt din man som har engagerat sig för jämställdhet mellan män och kvinnor. Jag är glad att jag lever i ett land där det råder relativ jämställdhet även om det finns många attityder kvar att förändra. Jag har
    just "addat", som Karin skriver, mitt namn till uppropet.

    Vi har också adventsmarknad här i dagarna tre, men i år har jag almanackan fulltecknad med dop, körsång i olika kyrkor vid tre tillfällen och traditionell glöggfest hos en god vän därmellan, så det lär inte bli något besök där.

    Har inte ens hunnit ta fram adventsstjärnan och ljusstaken - de enda julprydnader som jag brukar ha under julen. Någon tomte hittar jag väl i skåpet kanske...

    SvaraRadera
  3. Nu är lördagsförmiddagen avklarad, puh.
    Det var ett jättefint program med synnerligen tänkvärda ord av Carolyn Hannan.
    Att även kvinnor kan misshandla män är välkänt, men i proportion synnerligen ovanligt.
    Ska verkligen satsa på bockvinst!!

    Ingrid:
    Vissa yrken har det extra jobbigt under vissa helger; litet sent att tänka på det när man står där i kyrkan vid advent eller på op på valborg...

    SvaraRadera