fredag 11 november 2011

Små kineser

Barn har jag sett överallt där jag rest i Kina.

Den här lille tuffingen ville gärna vara med på bild och har redan lärt sig att göra V-tecknet inför fotografen.

Stolt pappa.

Utomhusfia på kinesiska?

Små bröllopsgäster i Shangri La med mycket spring i benen fick komma ut med barnvakt ett tag. Bröllopet hölls i matsalen på vårt hotell.

Litet blyg.

Trött baby hos mamma med affär.

Stolt och glad pappa med förvånad ättling. Konstiga långnäsor som glor på mig!

Det heter pangpang på kinesiska också, det gjorde denne yngling klart.

Bussen stod stilla en lång stund och jag kunde studera denne pappa som förlorad för omvärlden gosade och gnuggade kinden mot sitt mycket lilla barn.

Redan hjälpreda på marknaden.

Med mormor eller farmor i parken.

Kolla korgen! Barnet blev kanske otåligt att sitta där bak.
Jag kan inte påminna mig att jag under denna resa sett några syskonpar - det gjorde jag däremot förra året - och det är ju inte så konstigt i detta ett-barns-land där man kontrollerar kvinnorna och tvingar dem till abort eller bötfäller dem för fler barn än ett. Men nya problem väntar. Med bara ett barn satsar familjerna stenhårt på utbildning och då kommer det att bli ont om folk som vill slita i fabrikerna för skitlöner. Redan nu förekommer det kidnappningar och åtföljande inlåsning vid gräsliga arbetsplatser med slavliknande omständigheter. Man har mjukat upp ett-barnsregeln litet redan. Om båda föräldrarna är ensambarn får de skaffa två barn.

7 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! Men fyyyy vad hemskt med kidnappningar! Hoppas att de luckrar upp 1-barnsregeln ännu mer. Jag kan förstå oron över att få ett överbefoklat land, men att bestämma och bestraffa över personers familjeplanering känns bara så fel!
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Vilka charmiga små kineser. :) Att ha en sådan kontroll över familjer är verkligen en främmande tanke för oss som kommer från mer öppna länder. Usch vilka metoder de använder. Inte trevligt. Ett fascinerande, men samtidigt märkligt land på många sätt.

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder! Men man kan inte undgå att se att det är fler gossar än flickor...

    Bönderna tror jag har dispens från enbarnsregeln. Det är nog inte bötfällningen som är värst - om man får ännu ett barn kommer detta att stå utanför samhället - läkarvård, skola etc. etc. Grymt!

    SvaraRadera
  4. Saltis:
    Nog är det otroligt hemskt att det bara GÅR att ha en så sträng kontroll men den går ju inte att genomföra på landsbygden. Men med stigande ekonomisk levnadsstandard brukar barnantalet begränsas av sig av själv. Ett annat stort problem är överskottet på gossar. En mycket stor andel av dagens unga pojkar kommer inte att hitta en partner att gifta sig med. Dags att kvinnor håller haremskavaljerer?

    Anne-Marie:
    Charmiga och bortskämda, sägs det. Men skolan är tuff och ambitionen hög.
    Kontrollen i ett totalitärt land är obegriplig för oss i dagens västvärld. Men tänker man tillbaka något hundratal år när t ex kyrkan hade likadan kontroll i våra samhällen kan man känna igen vissa saker.

    Ingrid:
    Man kanske inte kan räkna statistik från dessa bilder men kvinnounderskottet lär bli avsevärt. Skrämmande, men förståeligt i ett samhälle där en dotter betyder en förlorad arbetskraft i familjen till skillnad från en son som traditionellt blir en tillgång. Barn nr två får det kanske inte så illa men nummer tre råkar verkligen illa ut!

    SvaraRadera
  5. Din bild Utomhusfia på kinesiska? är oslagbar. :)
    Skulle gärna ha den på väggen.
    Det är inte såååå länge sedan vi också var nästan lika kontrollerade i vår västvärld, precis som du svarar i en av kommentarerna.

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder av fina barn.
    Det du berättar om kidnappning är fruktansvärt. Vilken mardröm.
    Jag ser att det är överskott av gossar, och är inte förvånad (hmmpff).
    Landets metoder kan jag bara kalla vidriga...

    SvaraRadera
  7. Underbara barnbilder! Kidnappningarna har jag läst om och det finns tydligen en stor nätsajt som lägger ut bilder på försvunna barn som i vissa lyckliga fall blir återförenade med sina föräldrar. Vilken mardröm att få sitt barn bortrövat. Fagin-typerna drar sig inte ens för att lemlästa barnen så att de ska kunna tigga bättre.

    SvaraRadera