onsdag 9 november 2011

Stenskogen i Shilin

Förra året i november när reskamraten C och jag bodde på vandrarhemmet Camelia Hostel i Kunming och vandrade runt på gatorna och bl a hittade en get i gymnastikskor och gjorde ett besök på akuten misslyckades vi med att ta oss till Shilin och den världsarvsnoterade stenskogen där. Formationerna kallas karst på geologispråk och finns litet överallt i världen, mer eller mindre spektakulära. De bildas genom vattens tärande på bergarter av olika hårdhet. De berömda sockertoppsbergen längs Li-floden som så ofta avbildas i kinesisk konst är en annan version. Vid mitt  nya besök i Yunnan nyss var det således obligatoriskt med en resa de 12 milen från Kunming till Shilin och några timmars vandring i den för besökare tillgängliga delen av det enorma stenskogsområdet. Av för mig okänd anledning måste vår buss först registreras hos denne gentleman.


Följ med på vandringen som går ganska sakta på anlagda men branta, smala och knöliga stigar.


Utanför vandringsområdet fanns några stånd och de här damerna skulle nog kränga varor till turister.

Vackra parkanläggningar kantade vandringsområdet och på många ställen var utsikten magnifik.




De allra flesta besökare är förstås kineser och kineser turistar i grupp. I Yunnan bor många av Kinas 56 olika etniska minoriteter (majoriteten är Han-kineser och utgör mer än 90%) men jag har ingen aning om vilken minoritet frottéhandduksdamerna kommer från. Söta är de i alla fall..

.. liksom de här två.

Dessa praktfulla personer gör en fest av sitt besök och förgyller alla andras.


Stigen går genom bågen och man sneglar oroligt uppåt. Vår lokalguide hävdade att hon inte hört talas om att det trillat ner nån sten sen jordbävning på 1800-talet men jag är nog skeptisk till den uppgiften.






Ser ni katten?

Fritt fram för egna fantasier!
En del av vårt sällskap hade dåliga ben och åkte då runt området i en liten öppen buss som stannade till vid vissa ställen. Jag är dock glad att jag kunde uppleva att själv ta mig fram vid foten av de enorma stenstoderna frammejslade för årmillioner sedan. Konstaterar nu nöjt att denna gången har jag inte slösat bort min tid i Kunming!

7 kommentarer:

  1. Vilken upplevelse det måste ha varit!
    Vad är det för bergart? Jag tycker bild nummer tre, den med de vandrande damerna är särskilt fin. Jag tycker om rörelsen....

    SvaraRadera
  2. Så vackert!!! otroligt vilka formationer som bildats!!!!

    SvaraRadera
  3. Det måste ha varit en fantastisk upplevelse! Den här tiden på året var det väl heller inte så många turister. Fina bilder du har tagit! Och visst ser jag katten...

    Roligt också att så många ställer upp med glädje för fotografering om man bara frågar. De flesta är ju så stolta och glada över sitt enda barn att de bara blir glada för att bli förevigade.

    Ingrid, som tillbringat veckan med tre barnbarn vilket inte gett någon tid över till inlägg och knappast heller till bloggläsning och kommentarer.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt vackra bergsformationer. Ser ut som konst. Låter otroligt att inga stenar skulle ha trillat. Vilka upplevelser du har haft i Kina! Skyltarna var ju bara för bra i ditt förra inlägg.

    SvaraRadera
  5. Wow, vilka bilder! Karst finns i Puerto Rico också men där är formationerna täckta med växtlighet - det är ju trots allt tropikerna... Hur är klimatet i Shilin?
    PS Blogger fortsätter att strula på din blogg - mitt konto har "ingen åtkomst på din blogg"...

    SvaraRadera
  6. Vilken otroligt LÄCKER stenskog!!
    Jag gilalr den verkligen!
    Jag skulle ha blivit galen av glädje att få leka med kameran där. Dina bilder är så fina!!

    SvaraRadera
  7. Vilket fantastiskt landskap! Helt otroligt vilka formationer, jättefina foton.
    Minoritetsbefolkningen på en av bilderna ser ut som Zhuang, det folket hade också frottéhandukar ( rosa/vitt) runt huvudena där Karin och jag var.

    SvaraRadera