onsdag 12 maj 2010

Åland nästa!



Om några timmar äntrar jag Stockholmståget för att i morgon förmiddag ta färjan till Eckerö, Åland. Jag ska ha något så spännande som en "bloggträff", dvs jag ska träffa Karin på Pettas bageri i Geta.

Jag har aldrig varit på Åland - en klar brist i min bildning - och Pettas blogg fick mig att nu göra slag i saken. Jag menar, här kuskar man runt i hela världen  men ser inte de ljuvligheter som finns mitt för näsan! Jag har i min enfald trott att man måste åka med en "fyllefärja" från Stockholm och det är inte så lockande. Men icke, man åker buss till Grisslehamn i Roslagen och sen tar färjan till Eckerö 2 timmar. Och gissa vad buss plus färja tur och retur kostar för en panchis som en annan! SEK 30! Det är sant!
Men prisnivån på Åland lär vara rätt bister för övrigt.

Jag kommer att hoppa över fredagstemat denna veckan och pausa bloggen tills jag kommer hem i mitten av nästa vecka. Pettasbloggen kanske kommer att ge vissa rapporter, vad vet jag!

En annan bloggkompisträff sker i helgen när Saltisfamiljen far till Annika i Reston! Vad kan inte internet ställa till med, hurra!

Nu packar jag kängor, regnkläderoch varm tröja. Väderutsikterna är både kalla och blöta för så väl Skåne som Åland. Men boket i här i Göinge håller sig då ljusgrönt för Petra som åker hit från Brüssel för att fira Folknykterhetens dag(?). Kan meddela att rapsen börjar slå ut på Söderslätt, dock.

På återseende!
Er
olgakatt

11 kommentarer:

  1. Ha det bäst! Jag älskar Åland, har bara varit där en gång men är ständigt påväg tillbaks:-)

    SvaraRadera
  2. Du är varmt välkommen; Olgakatt!
    Oberoende av väderlek, så känn dig snart som hemma i vår för tillfället smått kaotiska men förhoppningsvis hemtrevliga värld i Pettas domäner.
    Åland visar sig mera och mera från sin allra tjusigaste sida, något försenat p.g.a den långa vårvintern..
    Njut av resan över havet, vi står där och tar emot dig när du kommer iland.
    Karin

    SvaraRadera
  3. Jag vet att ni får en perfekt bloggträff i en underbar omgivning. Trevlig resa!
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Simone:
    Tack! Jag ser fram mot min resa!

    Karin:
    Å, det känns gott och tryggt, tack!

    Margaretha:
    Tack! Rapporter lär inflyta!

    SvaraRadera
  5. Vad ROLIGT att det är Pettas du ska träffa på Åland!!!! Wow! kul!
    Ja själva drar vi ju till Annika imorgon som sagt. Haha synd du missar Petra ananrs hade du kunnat träffa henne också när hon nu kommer till bokskogarnas Skåne! :-)
    Jag ahr påmint M ang ditt mail också och vi får väl se om han kan tänkas skriva ihop ngt. Jag ahr ju bett om samma sak för ett gästinlägg på min blogg men han har inte haft tid.
    Ha det underbart på Åland!
    KRAM!

    SvaraRadera
  6. Saltis:
    Visst är bloggvärlden festligt kul! En dag kanske vi ses en hel drös i Brüssel, vem vet! Ha det bra i Reston allihop!

    SvaraRadera
  7. Har aldrig varit på Åland, så det vore hög tid att åka dit. I synnerhet som man har chansen att hälsa på sina bloggvänner. Jag ser fram emot rapport därifrån!

    Du får hälsa Karin så mycket från mig.
    Kram och lycka till/M

    SvaraRadera
  8. Musikanta:
    Tack! Ska bli - både rapporter och hälsning!

    SvaraRadera
  9. Hoppas att då har/har haft det trevligt, med bloggträff och allt. Åland har jag bara passerat med båt. Ska helt klart i land en dag. Med det priset är det ju också mer än överkomligt. ;-)

    SvaraRadera
  10. Vad härligt. Åland är ju så vackert, och fyllefärjan från Sthlm riktit trevlig att ta ;-)
    Men Grisslehamnsfärjan går ju fortare.
    Hoppas ni haft det så mysigt, du och Karin. Är lite uppdaterad tack vare att du och M skickade SMS medan de var här.
    Vi hade en toppenbesök då de var här!! SÅ roligt.
    Ser fram emot att höra mer om Åland sen!!

    SvaraRadera
  11. Bejla:
    Klart att du ska i land på Åland också! Rekommenderas varmt!

    Annika:
    Jag är rädd att Grisslehamnsfärjan kan vara en fyllefärja, den med, om det vill sig illa! Nu var den i alla fall inte det annat än att det klirrade om en hel del resenärer när dom gick iland!

    SvaraRadera