torsdag 20 maj 2010

Fredagstema : Gömt i min garderob

När jag läste Bejlas fredagstemaämnen och såg denna fredagens så slog det med med ens att jag inte på länge tittat på tant Hilmas underbara klänning!
Liksom Musikanta har jag en garderob med en bokhylla i. I hyllan står mest gamla skolböcker men också en del av min barndoms barnböcker - liksom i Musikantas!
Ovanpå böckerna på översta hyllan ligger en stor kartong. Hopvikt med silkepapper i vecken ligger en gammal blå spetsklänning, jag tror från 50-talet. I skåpet intill hänger i en malpåse underklänningen i tjockt mörkblått taftsiden med smala axelband, figursytt liv och enormt vid kjol, vilket förstås också spetsklänningen har. Jag tänker på "New Look"-tiden.

Jag ärvde klänningen för ca 20 år sedan. Den passar mig fint förutom att tant Hilma hade mera byst än jag. Det enda tillfälle jag skulle kunna bära en sån klänning  - med väl vadderad behå -   vore vid Nobelfesten så jag får nöja mig med att posera framför min egen spegel nån gång vart 5:e år. Men dök den upp vid en Nobelfest skulle nog t o m Camilla Thulin godkänna den. Den har visserligen ingen designeretikett, men tant Hilma sydde bara hos de bästa sömmerskorna i Lund som den professorska hon var. Så den duger. Den har ärmlappar isydda, små slejfar med tryckknappar för att koordinera behå-banden precis under klänningens axelband, metallblixtlås i sidan på både över- och underklänning.
Taftklänningen är ju inte struken så bilden gör den så klart inte rättvisa men en liten hum får man.


Tack, Bejla, för att jag fick prova min vackra klänning denna dag! Nu är den återbördad till sin kartong och silkepapper och malpåse!

9 kommentarer:

  1. Vilken fin, gammal klänning. Minns att min mamma hade vissa kläder som hon aldrig använde och som också bara hängde i garderoben. Ibland klädde jag ut mig i hennes klänningar och tyckte det var väldigt spännande. Kanske du kommer till Nobelfesten någon gång. :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du har en sådan fin klenod! Särskilt som den är handsydd och detta med bravur!

    SvaraRadera
  3. Bara för klänningens skull så kunde du hitta på en egen Nobelfest! Så tillvida att du inte blir inbjuden till den rätta. Så vacker den är.

    SvaraRadera
  4. OJ, så vacker!!
    Skulle ha varit kul att se den på.
    På 50-talet var det nog kvalitet in i minsta detalj då det var sytt av sömmerskor som verkligen KUNDE sitt hantverk.
    Jättefin klenod.

    SvaraRadera
  5. Vilken läcker klänning!
    Nobelfest låter fruktansvärt tråkigt - ordna en egen fest! Bloggträff där vi kan få lufta de kläder som vi aldrig använder. Jag har många sådana så vi får ordna många bloggträffar!
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Anne-Marie, Saltis, Karin, Annika och Margaretha:
    Jag är mest glad att slippa Nobelfesten, faktiskt. Skulle nog bli rysligt uttråkad och kissnödig.
    En egen bloggnobelfest låter som en god idé, däremot!
    Och det ÄR kul att svassa framför spegeln ibland, hihi.

    SvaraRadera
  7. Vilket hantverk! Väldigt fin... lite skillnad mot dagens produktion!

    SvaraRadera
  8. Vad kul att jag fick lockat fram en så fin klenod ur din garderob. Jättefin! Hoppas att du kan hitta ett passande event till att ta den på dig "på riktigt".

    SvaraRadera
  9. Vad häftigt med en sådan speciell ägodel! Tur att Bejlas tema gjorde att du kunde ta fram den!

    SvaraRadera