onsdag 19 maj 2010

Tjenare trädgården! Oj, vad du har vuxit!

Mina åländska små plantor har kommit i jord och Bertorna i vatten. Jag gick en "ojoj"-runda med kameran i trädgården. Dessa sex dagar har det hänt en hel del, minsann. Potatisen börjar titta upp bland utblommade scilla, slånet blommar för fullt, det är nästan det allra vackraste jag vet, näst boket. Pionerna har rusat uppåt, gullvivorna strålar, smultronen, mjölonen, klarbärsbuskarna och vinteriberisen har slagit ut. Se själva!



Några bin jobbade för fullt i slånet, det gjorde mig glad. Grannens bigård har farit illa sista året av nån bifarsot men några tycks finnas kvar. Dessa hade stora tunga "pollenbyxor" men ville inte sitta stilla så att dom blev skarpa på bild. Klickar man bilden större kanske det kan anas.



Storblommiga clematis har jag ingen tur med men de med små blommor brukar gå bra. Jag gillar mest min vita Albina Plena men den blåvita som jag inte minns namnet på är jättesöt också och gör så fina "frisyrer" när den blommat ut.

Albina Plena har inte slagit ut ännu men det har den blå.


För ett par år sedan blev vi tvungna att ta ner den stora blodboken men lämnade en hög stubbe i hopp om att den skulle överleva för att kunna formklippas. I år kan jag nog börja på det projektet.

Stubbens övre yta kan anas inne i rufset av det nyutslagna lövverket som ännu inte blivit riktigt rött.

Den här skönheten får avsluta promenaden idag, en gammaldags engelsk narciss.


Till min åländska resa återkommer jag i morgon.

3 kommentarer:

  1. Å vad fint du fått det! Ni i Skåne ligger verligen en bit före Stockholmstrakten för min mamma satte potatis förra veckan eftersom det varit för kyligt fram tils dess. men din har redan kommit upp! :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så underbart vacker den engelska narcissen är..

    SvaraRadera
  3. Saltis:
    Och ändå ligger södra Skåne över en vecka före oss här i Göinge! Men sen beror det på vilken potatissort man väljer. Jag bespetsar mig på första koket till midsommar även om det blir av nötstorlek, haha.

    Karin:
    Visst är hon älvalik!

    SvaraRadera