onsdag 5 maj 2010

Drakar och pegaser


Under maj månad kan drakar, pegaser, vinglösa hästar och en änglako beskådas på Tyringe bibliotek.
Alla är skapade i en unik papier mâché-teknik av Åsa Canbäck, bosatt i Rydebäck. Utställningen arrangeras av Tyringe Konstförening.
Denna onsdagskväll har Åsa visat sina skulpturer och berättat om sin konst för föreningens medlemmar. Hon har visat hur hon bygger upp varje individ från ett ståltrådsskelett, fyller upp med papper och skulpterar fram den kropp hon eftersträvar. Ytterst läggs flera lager av ett speciellt mullbärspapper från Nepal som Åsa färgar in och slutligen lackas ytan med olika glans, mattskimrande för hästar, blank för drakar.
Åsa har alltid varit kreativ och sysslat med olika tekniker, t ex lera och gips, tills hon för 7-8 år sedan började med papper - och drakar. Sen har utvecklingen gått mot andra djur, fr a hästar. Och en och annan änglako! Alla blir individuella, det finns inte två likadana.

Efter ett reportage i tidningen Ridsport fick hon en inbjudan att ställa ut i Milano, där hennes utställning just nu pågår i ett halvår. Och i Tyringe får vi njuta till den 28 maj.

Även svansar, manar och ögon är av papper och lack!


Denna blodfulla drake heter Guru - Åsa ger oftast egennamn till skulpturerna.


Änglakossan heter Anna-Maria.


Den farliga skönhetens namn är Pärla, förgylld ut i klopsetsarna!

Åsa får mängder av beställningar numera, ofta på hästar. Folk kommer med ett fotografi på sin egen, kanske redan döda häst, och vill ha en skulptur av den. Åsa vill då veta hur hästen har varit, kanske busig och yster, och försöker då få ett sådant uttryck i den bild hon skapar.

I sommar kommer hon att ställa ut hästar under Falsterbo Horse Show tillsamman med ett antal andra konstnärer.
Hem till mig kommer en drake att flytta! Den som är medlem i konstföreningen har chans att vinna en i medlemslotteriet - tänk om det blir jag! Då har jag två!
Titta gärna in på Åsas hemsida!

7 kommentarer:

  1. Wow vad HÄFTIGT!!!!!!
    Jag tycker drakarna var urläckra! Ja, hästarna och kon ockå men drakarna var verkligen coola! Kanske gillar jag dem lite extra just för att jag tycker om den typen av "fantasy-berättelser" också...?
    Hm, hon ska möjligen inte ställa ut i NY???? ;-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Saltis:
    Har inte hört talas om NY - vi är impade redan av Italien! Men vem vet? Har du några kontakter med nåt galleri eller nån lämplig bekant kan du ju visa bilderna!Jag hjälper gärna Åsa!
    Man bara smälter inför drakarna men hästarna är jättefina också.

    SvaraRadera
  3. Ett fantastiskt fint och kreativt hantverk, men vilket arbete....jag säger bara wow, jag också.
    Man blir andlös. Och jag får lust att lämna degarna och bara syssla med papier maché;ett fantastiskt material att jobba med är just papper.

    SvaraRadera
  4. Så fina! Vad duktig hon är. Dem skulle jag gärna se.

    SvaraRadera
  5. Åh, så fina!!!! Helt underbara!

    SvaraRadera
  6. Åh den där Pärladraken är ju helt underbar :-)

    SvaraRadera
  7. Karin:
    Det låter som om du jobbat med papper!

    Marianne:
    Hamnar du i Skåne är det inte långt till Rydebäck utanför Landskrona.

    Christina:
    Tips: Hon gör hundar oxå!!

    Sunflake:
    Gissa vilken drake som flyttar hem till mig efter den 28 maj...

    SvaraRadera