lördag 22 maj 2010

Ännu mera Åland!

Jag har många fler intryck av Åland än de jag redan berättat om, förstås. Jag har bl a tillsammans med Karin på Pettas besökt Pellas Skeppargård som efter en förödande brand för ca 5 år sedan fått nytt tak och visar fram en vacker 1800-talsgård med flera utställningar om Åland som sjöfararcentrum. En av eldsjälarna är Freja Darby som är född i Pellas och har återvänt till utgångspunkten efter ett liv i andra delar av världen.

Freja, till höger, ville ha bilden tagen framför det pampiga skåpet. Egentligen hade inte Pellas öppnat för säsongen men Freja öppnade för oss. Tack!

Den här tapeten lyckades man få tryckt på nytt, i de andra rummen är de schablonmålade!

Går man på utedasset gäller det att ha koll på vad som är höna eller tupp!

Jag var och tittade i ett par av Ålands medeltidskyrkor och försökte se fler men de flesta var stängda. Tyvärr har man haft besök av kringresande kyrkotjuvar som  rövat klenoder och det får naturligtvis den tråkiga konsekvensen att man måste låsa.

Några silversmeder måste jag ju också bekanta mig med och de två jag tyckte mest om var
Gisela Linde och PÅ Johansson.


Det var intensiva dagar men också avkopplande och med tid för egna funderingar under turerna med Virtanen, den gröna Toyotan.  

De stora intrycken är värmen och generositeten jag mötte i Geta och den underbara naturen. Kanske för att jag bodde i ett bageri, så tänkte jag att någon hade bakat hela Åland, nöjt konstaterat att det var vackert och slutligen smyckat sitt verk med rikligt med pärlsocker i form av vitsippor överallt. Kilometer efter kilometer av vägkanter var översållade liksom ängar och dungar.
Visst kommer jag igen. Jag måste ju åka husbåt också, kapten Haddock! Och hitta Lemböte kapell...

3 kommentarer:

  1. Du har massor kvar att göra här ännu, Olgakatt!
    Varmt välkommen åter!

    SvaraRadera
  2. TACK för resan till Åland och att hälsa på hos Karin! Vilken underbar resa jag fick genom dig. Nu är jag verkligen sugen på att åka till Åland, där har jag inte varit sedan jag var barn, och det minns jag inte mycket av. Om inte förr blir det när jag åker på bakkurs hos Karin! För det vill jag så gärna, och jag har inte glömt att hon håller sådana kurser.

    SvaraRadera
  3. Marianne:
    Jag har - som du ser - massor kvar att göra på Åland! Bespetsar mig bl a på en husbåtstur med kapten Haddock som var på Gotlandstur medan jag var på Ålandstur. Otur för mig i sammanhanget...

    SvaraRadera