lördag 29 maj 2010

Dumheten har inga gränser

Att dumheten är gränslös är ingen nyhet.  Men att påstå att den som inte älskar Eurovision Song Contest inte älskar livet får en ändå att undra i vilken värld denne yngling befinner sig. Bäste unge man, vi är många som älskar livet och ger fullständigt attan i denna tävling! Vi hatar den inte, vi gör inte narr av den, den bara intresserar oss inte, vi älskar den inte och tittar inte på programmet och lyssnar inte på låtarna om vi kan undvika det. Men vi älskar livet!
Vi älskar också andra program, andra tävlingar och annan musik.
T ex Eurovision Young Musicians, en tävling som avhålls vartannat år och 2010 gick av stapeln i Wien den 14 maj. Den har INTE reklamerats helt hysteriskt i media, i Sverige sändes den INTE direkt (men i många andra länder) utan först idag som Veckans Föreställning. För säkerhets skull parallellt med Eurovison Song Contest....
Vann gjorde Eva-Nina Kozmus från Slovenien med  virtuost spel på sin tvärflöjt.


Mina varmaste gratulationer till segern, Eva-Nina!

7 kommentarer:

  1. Ja, käre tid, du har redan sagt allt!
    Hade jag inte läst bloggar hade jag inte ens vetat att det var tävling på gång.
    Margaretha
    som älskar livet men inte Eurovision Song Contest

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att rubriken blev fel i artikeln, men i övrigt så tycker jag att Johar har rätt i det som skrivs vidare i den. Jag tror inte att han helt kategoriskt sågar folk som älskar respektive inte älskar Eurovison Song Contest eller livet. Det är troligtvis som vanligt i de flesta journalistiska sammanhang; rubriken skall synas och få folk att engagera sig, vilket den ju i och för sig har gjort också:D. Jag är fascinerad över hela konceptet som sammanför miljontals människor i Europa, oberoende om jag tycker om eller inte tycker om musiken; det finns mycket i den här tävlingen som är jättebra; bara att se alla människor dansa och sjunga tillsammans på alla torg i olika städer är en fröjd. Vi såg på tävlingen, åtminstone maken, för jag sov nu och då.., hade roligt åt speciella låtar och förfasade oss över andra, tyckte om ett fåtal och tog det blott och bart som ett litet kvällsnöje framför tv-n.
    Karin som är mera eller mindre allätare vad gäller musik, t.om. mjuk hårdrock kan sitta bra ibland

    SvaraRadera
  3. Margaretha:
    Alltså är vi minst två!

    Karin:
    Jag undrar om du hade somnat om ni bytt kanal och sett tävlingsfinalen från Wien istället! Som OCKSÅ samlade miljoner i Europa men totalt nonchalerats här tills den sändes i efterskott SAMTIDIGT som schlagerfinalen. Anledningen heter, som vanligt PENGAR, inget annat, var så säker!

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    jag tror nog att jag hade somnat ändå, jag var i ett sådant tillstånd att jag borde ha legat i min säng och inte i en tv-stol:D.

    Jag är lika säker som du på att så länge marknadskrafterna styr i världen, vilket de alltid har gjort och troligtvis också kommer att fortsätta göra,så kommer all annan kultur att komma i andra hand så länge den kortsiktiga snabba profiten är målet. Inget snack om den saken, det jag menade med min kommentar var att jag inte tror att Johars uttalande var så kategoriskt menat för eller emot att älska livet eller inte, utan ett benämnande i allmänhet, om än något olyckligt.
    Karin
    som inte ens kände till att det gick en konsert från Wien, utan bara satte sig ner vid tv-n med maken och slötittade på första bästa program utan att vara varken för eller emot, bara slö:)

    SvaraRadera
  5. Hahahahaha, jag tror jag skrattar ihjäl mig! Att det verkligen är någon som har sagt så, jag trodde att det var ett skämt när du skrev så hos mig!

    SvaraRadera
  6. Marianne:
    Jag tror inte han begriper själv hur korkat det är! Karin, som är en vänlig själ, tror inte att han menar så illa som det låter men jag, som utrustat mig med både drake och jävel, är inte lika säker, haha!

    SvaraRadera
  7. När ESC sändes var vi ute i buschen på Öland och eldade skräp och såg solen gå ner i havet. Det enda som hördes mer än eldens sprakande var gässen som kacklade godnatt i vattenbrynet.

    Jag hade gärna tittat på utsändningen från Wien om jag bara vetat om det. Mirrfamiljen har ingen TV i sommarhuset och heller inga tidningar.

    Annars ser jag gärna på ESC eftersom jag, som Karin, är allätare vad gäller musik. Jag tycker också om showen och att titta på de skickliga dansarna. Allt är heller inte dålig musik coh många av artisterna är duktiga sångare.

    SvaraRadera