tisdag 25 maj 2010

Här vaktar vi!

Vår trädgård har fått en ny invånare, honjäveln Katla. Hon kommer att förstärka det skydd som den engelske gargoylen Ivan den förskräcklige redan ger oss sedan några år. Vi hade ställt Ivan så att vi kunde se hans förskräckliga anlete från huset, men så kom vår engelske arborist för att tukta några träd och lärde oss att han ska stå med ansiktet utåt och skrämma bort allt ont. Och nog är han otäck!


Idag har han så fått förstärkning av Katla som jag hämtat hos hennes mamma Susanne Demåne.



Vi var några i konstföreningens styrelse som gjorde en utflykt till Edestad i Blekinge där denna färgstarka konstnär är verksam. Susanne fick Blekinges kulturpris 2009 då hon också hade en bejublad utställning på Kulturcentrum i Ronneby som fick ett rikseko. I år var hon en av åtta finalister i Gudrun Sjödéns tävling om Årets färgstarka kvinna.

Hon bor i en gammal skola med en inspirerande trädgård omkring, full av fantasieggande figurer och ljudinstallationer. Såklart hade jag gärna tagit hela horden med hem men fick nöja mig med en.





En ny "prinsessa" växer fram under Susannes motorsåg.


En enda "prins" såg vi, han ser litet klen ut jämfört med sina kvinnliga kamrater.


Susanne hade mycket att berätta om sina olika tekniker, skulpturer i trä och metall, emaljmålningar och målningar på duk. Dessutom är hon ivrig hästmänniska och praktiserar akademisk ridkonst.



Det är inte Susanne själv som kallar sina kvinnor för prinsessor, hon vill visa starka kvinnor. De har olika huvudbonader, några har kronor, andra har något som mer liknar narrmössor. Men folk som ser figurerna har börjat kalla dem prinsessor och då får det bli så. Själv känner jag mig mest dragen till honjävlarna...

Se mycket mer på Susannes hemsida! Missa inte filmerna från Kulturcentrum och gillar du hästar så gå också till hästsidan och se henne visa upp sin frieserhäst Cobus.

2 kommentarer:

  1. Så underbart! Katla och Ivan och allt annat till. Jag blir sååååå inspirerad och vill helst bara hantverka när jag får den här näringen.
    Vilka färgstarka "växter" ni har i trädgården.
    Gratulerar till dem!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också de där hondjävlarna, tänk att ha hela flocken i en skogsglänta!

    SvaraRadera